لیگ قهرمانان اروپا آرشیو خبر ها
پسران بزرگ آمده اند , از فینال لذت ببرید ! فینالی با سس لذت

پسران بزرگ آمده اند , از فینال لذت ببرید ! فینالی با سس لذت

آنها را باید خون آبی اروپا دانست. موفق ترین تیم ایتالیا برابر مجموعه ای که خودش را بیشتر از یک باشگاه می داند اما دو فینالیست لیگ قهرمانان اروپا، یوونتوس و بارسلونا، هر یک با نقاط قوت متفاوتی پا به این بازی می گذارند.

یوونتوس 9 سال پیش و بعد از ماجرای کالچوپولی در سری B بازی می کرد. کسانی مانند جیجی بوفون، کلودیو مارکیزیو و جورجو کیه لینی هم طعم بازی در دسته دوم را چشیدند اما آنها کمتر از یک ماه دیگر خودشان را در برلین و در فینال لیگ قهرمانان اروپا خواهند دید.

این مسیر اما برای آنها پر از سقوط و تولدهایی دوباره بود. آنها با رویکرد متواضعانه کسانی پا به میدان این نبرد خواهند گذاشت که قضا و قدر برایشان چشیدن طعم خفت را رقم زده بود اما یک جورهایی می دانند که به همان سطحی تعلق دارند که اکنون در آن هستند. بارسلونا با آندرس اینیستا، لیونل مسی و ژاوی، در فصل 07-2006 مدافع عنوان قهرمانی لیگ قهرمانان اروپا بود، همان فصل که یوونتوس داشت با تیم هایی مثل ستادلا و کروتونه در سری B رقابت می کرد.

از آن زمان بارسلونا در حالی دارد برای سومین بار در فینال لیگ قهرمانان بازی می کند که در دو بار قبلی (2009 و 2011) قهرمان شد و اگر از برخی از هواداران بارسلونا بپرسید می گویند فوران آتشفشان ایسلند در سال 2010 و سفرشان به منطقه گرگ  و میش در سال 2012 نگذاشت که فینال امسال پنجمین فینال کاتالان ها در لیگ قهرمانان اروپا باشد.

یوونتوس در فینال لیگ قهرمانان اروپا تیم کم شانس تر خواهد بود اما این جایگاه برایش شاید کمی نا آشنا باشد. هرچه نباشد بانوی پیر، پایه سری A است. به همین اندازه هم بارسلونا بر جو چندفرهنگی فوتبال تأثیرگذار بوده است که بخشی از آن به دلایل اجتماعی سیاسی هویت کاتالونیایی اش و بخشی دیگر از آن به خاطر رقابت سنتی اش با رئال مادرید بوده است.

در برلین اما این سوال که چه کسی بخت بیشتری برای قهرمانی دارد و چه تیمی می خواهد جشن قهرمانی دیگر را خراب کند، مطرح نیست. بارسلونا با ترکیبی که احتمالاً قوی ترین مثلث هجومی تاریخش – لیونل مسی، لوییس سوارس و نیمار که مجموعاً در تمامی رقابت ها 121 گل زده اند – از زمان مثلث پاکو خنتو، دی استفانو و پوشکاش محسوب می شود به میدان خواهد رفت.

هسته اصلی تیم لوییس انریکه از کسانی شکل گرفته است که به قهرمانی و پیروزی عادت دارند؛ از آنهایی که کاملاً در شیوه بازی بارسا جا افتاده اند و جو سنگین و پرالتهاب بازی در بالاترین سطح از فوتبال باشگاهی دنیا برایشان ترسناک نیست. می توانی حس کنی که اگر هم قرار به افتی مقطعی باشد، این افت از جانب تازه واردهایی مانند سوارس، مارک آندره تراشتگن و ایوان راکیتیچ خواهد بود. با این حال حقیقت را باید گفت، انسجام و یکپارچگی بارسایی ها تا الان بی عیب و نقص به نظر رسیده است.

در طرف دیگر یوونتوس ترکیبی از کهنه کارها و دو بازیکن بااستعداد جوان تر است که در تیم های قبلی شان به آنها زیاد بها داده نمی شد: آلوارو موراتا و پل پوگبا. یوونتوسی ها کلی افتخار داخلی کسب کرده اند و بازیکنانش در کسب جوایز انفرادی فوتبال اروپا هم سابقه ای درخشان دارند. کارلوس توز، پاتریس اورا، آندره آ پیرلو، موراتا و بوفون پیش از این بازی فینال لیگ قهرمانان را تجربه کرده اند.

تفاوتی که الان وجود دارد این است که آنها در کنار هم چنین تجربه ای را کسب نکرده اند ضمن اینکه هر یک از آنها در حالی در فینال لیگ قهرمانان بازی کردند که بازیکنان بهتری را در اطراف خود می دیدند.

تضاد دیگری که به همراه این واقعیت می آید این است که برخلاف یوونتوس، ترکیب فعلی بارسلونا احتمالاً حفظ خواهد شد. سه سال دیگر بارسلونا را تصور کنید. به جز دنی آلوز، خاویر ماسچرانو و آندرس اینیستا (که البته روی مورد آخر خیلی نباید حساب کرد)، بعید است که هر یک از اضلاع مثلث هجومی فعلی بارسلونا را در تیمی دیگر ببینید.

در مورد بیانکونری اما وضعیت اینگونه نیست. رئال مادرید برای پس گرفتن موراتا از یوونتوس، در قراردادی که با بانوی پیر بست، دست خود را باز گذاشته است.پوگبا هم که پرطرفدارترین بازیکن یووه است و بعید است که بانوی پیر در بازار نقل و انتقالات مدت زیادی بتواند او را از چنگ مشتریانش دور نگه دارد. در خط حمله یووه هم توس اکنون 31 ساله است و هرگز تمایلش را برای آویزان کردن کفش هایش در آرژانتین مخفی نکرده است. بوفون هم 38 ساله، پیرلو 35 ساله، اورا 33 ساله و لیختشتاینر 31 ساله هستند. با این شرایط چه اتفاقی خواهد افتاد؟ یوونتوس باید احیا شود. بسیاری از بازیکنان شاید تا پایان فصل نقل و انتقالات هیچ مشتری نداشته باشند.

فینال اما مسائل حاشیه ای دیگری هم دارد که شاید روی نتیجه پایانی اش تأثیرگذار باشد. تلخ ترین روزهای دوران بازیگری لوییس سوارس در این بازی پیش چشمان او خواهد آمد وقتی که با پاتریس اورا و جورجو کیه لینی روبه رو شود. در میانه میدان هم پیرلو و اینیستا دوباره نبرد نوابغ دنیای فوتبال که با یک پاس شان می توانند تمام معادلات را برهم بزنند، انجام خواهند داد.

بعد از اینها نوبت به نبرد رودرروی پوگبا و نیمار می رسد که با یکدیگر 11 ماه تفاوت سنی دارند و هر دو این پتانسیل را دارند که پس از به سر آمدن عصر پادشاهی مسی و رونالدو، بهترین های دنیای فوتبال باشند. این بازی همچنین بوفون و پیرلو را به جایی برمی گرداند که یکی از شیرین ترین خاطرات دوران بازیگری شان را با قهرمانی در جام جهانی 2006 آلمان تجربه کردند.

بیشتر می خواهید؟ در این بازی توز در عرض کمتر از یک سال پس از فینال جام جهانی که حقش بود در آن باشد و نبود رودر روی هموطن اش لیونل مسی قرار می گیرد. این بازی فینال لیگ قهرمانان است و پسران بزرگ به میدان آمده اند، پس از آن لذت ببرید.

گابریله مارکوتی


«به اشتراک گذارید»
Google+ Twitter Facebook
احمد رضا نیک اقبال
احمد رضا نیک اقبال«نگارنده اخبار»
ارتباط با نگارنده: